Unia Europejska Leader PROW 2014-2020

"Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie"

Operacja mająca na celu sprawne wdrażanie Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (LSR), w tym realizację Planu Komunikacji, współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 w zakresie poddziałania 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji”.

Przewidywane wyniki operacji: finansowy postęp we wdrażaniu operacji w ramach LSR.

Jesteś tutaj: Questy Kaszub Północnych

05.26.22
A- A A+

Questy Kaszub Północnych

Quest to unowocześniona gra terenowa częściowo łącząca w sobie elementy podchodów i gier harcerskich. Uczestnicy zabawy poruszają się nieoznakowanym szlakiem na podstawie rymowanych wskazówek, które będą im udostępnione w ulotkach opublikowanych zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej. Pokonując trasę questu uczestnicy muszą rozwiązać zagadki, które pozwolą im odgadnąć hasło. Zagadki oraz cały tekst pisany jest wierszem, co ma ułatwić zapamiętanie zawartych w nim informacji historycznych, przyrodniczych, kulturowych czy lokalnych legend. Każdy uczestnik sam sobie jest przewodnikiem. Na końcu każdego questu na "questowiczów" czeka niespodzianka w postaci ukrytego skarbu, którą jest np. możliwość zdobycia okolicznej pieczątki, potwierdzającej ukończenie szklaku. 

 

Analiza rozmieszczenia questów w kraju wskazuje, że na obszarze Polski północnej produkt nie jest jeszcze rozpoznawalny (najbliższe questy znajdują się w znacznej odległości od obszaru działania Partnerów, ok. 70 km – Bytów i Kościerzyna, ok. 120 km – Nowy Staw, ok. 180 km  - Drawień) – na podstawie stron http://bestquest.pl/, http://questing.pl/, https://questy.com.pl/. Realizacja Questów Kaszub Północnych na obszarze działania Partnerów ma charakter innowacyjny, wprowadza nowatorskie narzędzia wykorzystujące lokalne zasoby historyczne, kulturowe, turystyczne i przyrodnicze oraz wprowadza na obszar nowy produkt turystyczny.

 

Partnerzy projektu współpracy:
- Stowarzyszenie Bursztynowy Pasaż
- Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka

Poddziałanie: 19.3 "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" "objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020"


Tytuł Operacji: „Questy Kaszub Północnych”

 

Cel operacji:

Wprowadzenie nowego produktu turystycznego w postaci 10 questówwykorzystujących lokalne zasoby historyczne, kulturowe, turystyczne i przyrodnicze oraz przeszkolenie 30 osób z obszarów objetych Lokalnymi Strategiami Rozwoju z zasad tworzenia questów, w terminie do dnia złożenia wniosku o płatność końcową.

 

Efekty realizacji operacji:

- organizacja 1 szkolenia z zasad tworzenia questów, w którym weźmie udział 30 osób z obszaru objętego Lokalnymi Strategiami Rozwoju,
- organizacja 3 wydarzeń / inauguracji projektu
- realizacja jednego projektu współpracy oraz 1 projektu skierowanego do wszystkich grup docelowych
- realizacja jednego projektu współpracy skierowanego do rybaków, mieszkańców i branży turystycznej
- ilość LGD bioroących udział w projekcie - 2

 

 

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.

 

QUESTY DO POBRANIA:

 

Quest 1. Marsz Śmierci. O pamięć, nie o zemstę wołają nasze cienie.

Gdzie to jest?
Rybno jest miejscowością położoną na terenie Gminy Gniewino, zlokalizowaną ok. 15 km od stolicy powiatu – Wejherowa (województwo pomorskie).

Jak dojechać?

Rybno leży ok. 10 km od drogi krajowej nr 6 (zjazd w Bolszewie obok Hotelu Victoria – najlepiej kierować się na Gniewino).

Początek questu:

Parking przy Kościele filialnym pw. Świętego Brata Alberta Chmielowskiego w Rybnie, ul. Kościelna 6.

Potrzebne rzeczy:

Długopis, kamizelka odblaskowa.

Czas przejazdu questu:

45 minut

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA

 

Quest 2. Spacer z olbrzymami 

Gdzie to jest? 

Miejscowości Czymanowo i Nadole nad Jeziorem Żarnowieckim w Gminie Gniewino (województwo pomorskie).

Jak dojechać? 

Nadole i Czymanowo leży ok. 20 km od drogi krajowej nr 6 (zjazd w Bolszewie obok Hotelu Victoria – najlepiej kierować się na Gniewino).

Początek questu: 

Na parkingu przy wejściu głównym do budynku siłowni Elektrowni Wodnej Żarnowiec (naprzeciw zielonych rurociągów derywacyjnych elektrowni)

Rodzaj questu: kulturowy, pieszy, noridc walking

Czas trwania questu: 1,5 godziny

Potrzebne rzeczy: długopis

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA

UWAGA! Quest sezonowy. Dostępny od 1 maja do 15 września w godzinach pracy obiektu.

 

Quest 3. Ze Szczegółowcem szukając rzeźb.

Gdzie to jest?
Gmina Wejherowo położona w północnej części województwa pomorskiego w powiecie wejherowskim.
Jak dojechać?
Gmina Wejherowo położona jest wzdłuż drogi krajowej nr 6 łączącej Gdańsk ze Szczecinem, z kolei z północy na południe gminę przecina droga wojewódzka nr 218.
Początek questu:
Biblioteka i Centrum Kultury Gminy Wejherowo w Dworku Drzewiarza w Gościcinie, przy ulicy Drzewiarza 2, niedaleko dworca kolejowego- zjazd z drogi krajowej nr 6 w ulicę Drzewiarza.
Potrzebne rzeczy:
Długopis.
Czas przejazdu questu:
1 godzina

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA

 

Quest 4. Królewskie miasto kaperskie - Puck 

Gdzie to jest?

Puck zlokalizowany jest w północnej części województwa pomorskiego, nad Zatoką Pucką.

Jak dojechać?

Do Pucka prowadzi droga krajowa 216.

Początek questu:

Stary Rynek w Pucku.

Potrzebne rzeczy:

Długopis.

Czas przejścia questu:

45 minut

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA 

 

Quest 5. Drzewa widziały najwięcej.

Gdzie to jest?

Las Piaśnicki położony jest w gminie Wejherowo, która leży w północnej części województwa pomorskiego w powiecie wejherowskim.

Jak dojechać?

Las Piaśnicki znajduje się przy drodze wojewódzkiej 218 na trasie pomiędzy Wejherowem a Krokową (jadąc od strony Krokowej po prawej stronie, jadąc z Wejherowa po lewej)

Początek Questu: 

Parking przy Pomniku Pamięci Pomordowanych przy drodze 218: ok. 8 km od Wejherowa, 1 km od Piaśnicy Wielkiej

Rodzaj questu: historyczny

Potrzebne rzeczy: długopis

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA

Uwaga! Ulotka zawiera drastyczne opisy. 

 

Quest 6. Samochodem przez Półwysep Helski

Gdzie to jest?

Półwysep Helski, województwo pomorskie.

Jak dojechać?

Droga krajowa 216

Początek questu:

Centrum Edukacji i Promocji MERK, ul. Portowa 15 we Władysławowie, za Urzędem Miasta, przy scenie letniej.

Rodzaj questu:

Przyrodniczy, samochodowo-pieszy.

Potrzebne rzeczy:

Długopis

Czas przejazdu questu:

1 – 3 godziny

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA 

 

Quest 7. Z bohaterem w obronie Ojczyzny.

Gdzie to jest?

Miejscowość Hel zlokalizowana jest na końcu Półwyspu Helskiego.

Jak dojechać?

Muzeum Obrony Wybrzeża zlokalizowane jest przy wjeździe do Helu, z głównej drogi należy skręcić w drogę leśną zgodnie ze znakami.

Początek questu:

Wejście na teren Muzeum Obrony Wybrzeża, za kasą biletową.

Potrzebne rzeczy:

Długopis.

Czas przejazdu questu:

35 minut.

ULOTKA PL DO POBRANIA 

ULOTKA ANG DO POBRANIA

Uwaga! Quest sezonowy. Dostępny od 1 maja do 31 października w godzinach pracy obiektu.

 

Quest 8. Skarby przyrodnicze Helu

Gdzie to jest?

Miejscowość Hel zlokalizowana jest na końcu Półwyspu Helskiego.

Jak dojechać?

Droga krajowa 216.

Początek questu:

Dom Morświna, ul. Portowa 4, Hel.

Czas przejścia questu:

50 minut

ULOTKA PL DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA 

 

Quest 9. Król Kaszubów

Gdzie to jest?

Północne Kaszuby, wschodnia część Puszczy Darżlubskiej.

Jak dojechać?

Droga krajowa 216, w Sławutowie należy skręcić w stronę Osady Sławutowo zgodnie ze znakami.

Początek questu:

Osada Sławutowo, Wejherowska 76, 84-100 Sławutowo

Rodzaj questu:

Przyrodniczy, rowerowy

Potrzebne rzeczy:

Długopis, ołówek, kamizelka odblaskowa

Czas przejazdu questu:

2 godziny

ULOTKA DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA 

 

Quest 10. Spacer z gburem

Gdzie to jest?

Wieś Nadole położona w województwie pomorskim, w powiecie wejherowskim, w gminie Gniewino nad zachodnim brzegiem Jeziora Żarnowieckiego.

Jak dojechać?

Drogi krajowe 213, 215, 218 do Krokowej, z Krokowej drogi lokalne w stronę Kartoszyna.

Początek questu:

Wejście do skansenu, ulica Bałtycka 2, 84 – 250 Nadole.

Rodzaj questu:

Kulturowy, pieszy.

Potrzebne rzeczy:

Długopis.

Czas przejścia questu:

35 minut

ULOTKA DO POBRANIA

ULOTKA ANG DO POBRANIA

Uwaga! Quest dostępny od wtorku do niedzieli w godzinach pracy obiektu.

 

 

Quest 11 Codzienność generała
Gdzie to jest?
Władysławowo – miasto w północnej Polsce, w województwie
pomorskim, w powiecie puckim, w gminie Władysławowo.
Jak dojechać?
Droga wojewódzka 216.
Początek questu:
Izba Administracji Skarbowej, ul. Hryniewieckiego 3 – pomnik naprzeciwko.
Rodzaj questu:
Historyczny, pieszy.
Czas trwania questu:
50 minut
Potrzebne rzeczy:
Długopis
ULOTKA PL DO POBRANIA

 

 WIĘCEJ NA TEMAT QUESTÓW - WWW.QUESTING.PL

 

Lokalizacje, w których można otrzymać ulotki questingowe w godzinach i dniach otwarcia placówek:

- Stowarzyszenie Bursztynowy Pasaż ul. Szkolna 3 Gniewino
- Centrum Kultury, Sportu, Turystyki i Biblioteka w Gniewinie ul. Sportowa 1 Gniewino
- Skansen Zagroda Gburska i Rybacka w Nadolu ul. Bałtycka 2 Nadole
- Biblioteka i Centrum Kultury Gminy Wejherowo Dworek Drzewiarza ul. Drzewiarza 2 Gościcino
- Kompleks Turystyczno - Rekreacyjny "Kaszubskie Oko" w Gniewinie

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Instytucja Zarządzająca - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.